Use this forum for general discussion
3 posts • Page 1 of 1
När bör man undvika NSAID helt?

by JimmyMel » Wed Aug 13, 2025 11:07 am

Jag visste inte förrän nyligen att det finns vissa tillfällen då man helt ska undvika NSAID. Min kusin har fått rådet att sluta helt på grund av tidigare magsår, men jag vet inte riktigt om det finns fler tillfällen då det är olämpligt eller farligt. Finns det andra sjukdomar eller situationer där NSAID kan vara extra riskabelt? Jag tycker det är svårt att hålla koll på alla varningar, särskilt om man tar andra läkemedel samtidigt.

Re: När bör man undvika NSAID helt?

by katrinka » Fri Aug 22, 2025 9:25 am

Det finns flera situationer där NSAID inte ska användas alls, enligt https://gentaur.se/kunskap/icke-steroida-antiinflammatoriska-lakemedel-viktig-information-om-populara-lakemedel. Aktiva magsår, inre blödningar, allergi mot substansen, aspirininducerad astma och leversvikt eller njursvikt är alla tydliga kontraindikationer. Gravida kvinnor, särskilt i tredje trimestern, ska undvika dessa läkemedel helt. Barn under 12 år bör aldrig ta acetylsalicylsyra, eftersom det kan orsaka Reyes syndrom. Det är alltid viktigt att läsa bipacksedeln och rådfråga läkare om man är osäker på om NSAID är säkert för ens egen hälsa.

Re: När bör man undvika NSAID helt?

by Blinchik » Fri Aug 22, 2025 10:51 am

Det är bra att bli påmind om hur viktigt det är att känna till alla risker, särskilt eftersom många ser NSAID som helt ofarliga eftersom de säljs receptfritt. Jag har sett fall där personer tagit dem trots att de haft nedsatt njurfunktion, vilket ledde till försämrad hälsa. Det är lätt att tro att vanliga läkemedel är säkra för alla, men man måste verkligen vara försiktig, särskilt om man tillhör en riskgrupp eller har andra sjukdomar.

3 posts • Page 1 of 1

Return to General Discussion